学園ブログ

学園ブログ

GKS

2020年02月20日

<GKS年長金曜クラスの風景(2月)>

20200220-12.jpg 20200220-11.jpg
この日 告天舎に向かう小径の傍らには青いブルーで覆われた土と腐葉土のお山がありました。
そのお山は 翌日にはなくなっていました。
お池と田んぼ作りに使われたそうです。こどもたちの田植え姿を想像したり、カエルやザリガニに出会ったときの歓声が聞こえてくるように思えます。
 この標石の碑文を見て右に折れると 純木造の建物「告天舎」です。
「告天」とは「ひばり」のことで、学園創立50周年を記念して建てられたものです。
爾来、茶道など日本の伝統文化継承の場として、或いは同窓会やPTAなどの集いや交流の場として愛され活用されてきました。 
20200220-21.jpg20200220-22.jpg
<上の写真についてTaylor先生のコメントは次の通り>
We are beginning class with a quick classroom language review gesture game. Common classroom language we use is
“I know,” “I don’t know,” “Can I go to the toilet?” “Can I drink?” “Help me please,” and “How do you say __ in English?”

上の写真は、レッスンを開始してすぐのジェスチャーゲームの様子です。レッスンするうえでよく使う言葉 “I know,”(わかった)  
“I don’t know,”(わからない)  “Can I go to the toilet?”(トイレにいっていいですか?)  “Can I drink?”(お茶飲んでいいですか?)
 “Help me please,”(手伝って)   “How do you say __ in English?”(__は英語で何て言うの?) などを練習しています。
20200220-23.jpg20200220-24.jpg
<写真左側のコメント>
We are learning the Vegetable Song this month! For our first activity, we listened carefully to the words and put the vegetables in order as they appear in the song.
上の写真は、今月のテーマである「野菜」がでてくる歌を練習しているところです。
最初は歌をよく聴いて、どういう順番で野菜が出てきたか確認しながら 野菜の絵が描かれたカードを出てきた順に並べています。
<写真右側のコメント>
We reviewed common sight words today as a group and then played a game of tic tac toe in teams for more individualized practice.
(上の写真は) チームで「tic tac toe」という三目並べをしながら、よく出てくる単語を復習しているところです。
20200220-25.jpg20200220-26.jpg
                  クリックで拡大します
<左側の写真のコメント>
This day’s craft time was a vegetable coloring page  And we also included a bit of a spelling challenge.
We learned the language “How do you spell ___?” this month, so we chose a couple of our favorite vegetables from our coloring page and asked how to spell them.
(左の写真について)
この日のクラフトタイムでは野菜の絵に色を塗りました。“How do you spell ___?”といった単語の綴りを尋ねる表現も学んでいたので、
いくつか好きな野菜を選んでその野菜の綴りも練習しました。
<上の右側の写真についてTaylor先生のコメント>
We occasionally have our craft time outside where we use colorful chalk to draw pictures of things related to our monthly theme!
This allows us to talk about what we are drawing together and we get fresh air, too!
The students are always very excited about what their parent or grandparent will think!
(右の写真について)
たまにクラフトタイムの時間に外に出て、地面に今月のテーマに関連した絵をカラフルなチョークで描きます。
一緒に何を描くか話したり、新鮮な空気を吸ってリフレッシュします。
子どもたちはお家の方が絵を見たときにどんな反応をするのか、いつもわくわくしながら絵を描いています。

以上が 年長さんの2月のレッスンの様子でした。但し、最後のロードペインティング(?)の写真だけは昨秋、告天舎の玄関先で写したものです。
GKS塾長 高家正和