学園ブログ

学園ブログ

GKS

2020年02月04日

<GKS 年中さんのレッスン風景>

20171213-0.jpg
昨日は、年中(水曜)クラスのレッスンでした。 幼稚園児はGKSが幼稚園までお迎えに行って中庭を抜けて告天舎まで引率(?)してくる、のを常としています。
ところが 2学期後半あたりから 園児たちは告天舎まで足早に、というより走りこんでくるようになっています。20200204-5.jpg
「歩いて!」「転ばないように」と声を掛けるのですが段々「警告(?)」は無視されているようです。が 幸いなことに今までは 転んで足を擦りむくような事は 無いようです。

今日も おおきな声で “Hello! Taylor”と言いながら玄関にやってきました。
このごろは 脱いだ靴もそろえて上がれるようになっています。
暫く経ってレッスンの部屋から聞こえてきた“Can I have a pencil!”という
弾んだ声につられて久しぶりに みんなのいる部屋を覗いてみました。
私は、自室に折り返しカメラを持って集中する皆の姿を何枚か撮りました。
20200204-1.jpg20200204-4.jpg
そして Taylorに その日のレッスンの模様をコメントしてもらったのが次の英文です。 (その下に、蛇足かも知れませんが 和訳を付け加えました)
The January theme for the K2 class is On the Farm. While learning about different farm animals and vegetables, we could also talk about which ones we like and don’t like. For this week’s craft we did a Farm color-by-number worksheet. The students who finished early were able to practice writing their names in English or use erasable markers to practice writing different vegetables and animal words. For background music, we played new songs that we learned this month, as well as songs related to the Farm theme, such as “I Have a Pet,” “Old MacDonald,” “Bingo,” and other songs the students enjoy singing.

1月のテーマは農場です。農場で見られる動物や野菜を学びながら、どれが「好き」でどれが「嫌い」かを話せるようになりました。
今週のクラフトタイムでは農場の絵に番号ごとに割り振られた色を塗っていく「ぬりえ」をしました。
早く終わった人から、自分の名前を英語で書いたり、色んな動物や野菜の単語を書く練習をしました。
クラフトタイムで流していた音楽は今月習った歌や、テーマである農場に関係した音楽、楽しく歌える歌を流していました。

During craft time, common phrases the students use are “Can I have a paper?” “Can I have a pencil?” “Can I start?” “Sharpen, please!” “I did it!” “I finished.” “What’s next?” and “Help me, please.”

クラフトタイムのときに子どもたちがよく使うフレーズは、“Can I have a paper?”(紙をください) “Can I have a pencil?”(鉛筆をください) “Can I start?” (始めていいですか)“Sharpen, please!”(鉛筆を削ってください) “I did it!”(できた!) “I finished.”(終わった) “What’s next?”(次はなに?) and “Help me, please.”(手伝って)です。
20200204-2.jpg20200204-3.jpg
(Yes, she said “sharpen, please” in English.) 
When Megumi finished her worksheet, she said “Taylor, I finished." I told her to put her paper and colored pencils on the table. Then I gave her a name writing practice worksheet and a pencil.

(女の子は)鉛筆削ってと英語で言ってました。
塗り絵を終えたときは、“Taylor, I finished."と言いました。私は彼女に紙と色鉛筆をテーブルに置くように言いました。それから、私は彼女に名前を練習する紙と鉛筆を渡しました。

GKS塾長 高家正和